Secara umumnya masalah pelajar di sekolah ini dapat dibahagikan kepada masalah sosio-emosi, Akademik, Kerjaya, Peribadi, keluarga dan penyesuaian diri.
ö Masalah Sosio-emosi
R Kebimbangan
R Kemurungan dan kerungsingan
R Kecelaruan tingkah laku
R Sindrom Hiperkinetik.
ö Masalah Akademik
R Masalah ingatan yang kurang
R Pencapaian akademik merosot
R Takut pada peperiksaan
R Kurang pengalaman/tiada matlamat
R Tiada sokongan dalaman dan luaran (Keluarga dan persekitaran)
ö Masalah Kerjaya
R Tidak tahu membuat pilihan
R Tidak berkeyakinan
R Tidak dapat mengenal minat
R Tiada keupayaan mencapai matlamat
R Tiada sokongan keluarga.
ö Masalah Peribadi
R Kelakuan yang tidak stabil, dan tidak fleksibel
R Kendiri yang rendah/tidak cakna
R Terlalu sensitif
R Tidak peka pada cabaran
R Komunikasi dan perhubungan dengan guru, rakan dan keluarga.
R Mudah terpengaruh dengan persekitaran yang tidak sihat
R Mudah terlibat dengan salah laku sosial
R Kurang ketahan diri dan keyakinan yang rendah
R Masalah cinta
R Tabiat malas dan tidak ambil kisah
ö Masalah Keluarga dan Persekitaran
R Keluarga berpisah/perceraian
R Terbiar
R Tekanan kemiskinan
R Keluarga dan masyarakat tidak membantu
R Masyarakat tertutup
R Gejala sosial yang melanda masyarakat.
R Kurang bimbingan dan sokongan keluarga
ö Masalah Penyesuaian Diri.
-Tidak mahu dan takut untuk berubah
-Kurang kemahiran komunikasi
-Kurang pendedahan/mudah berlaku kejutan budaya
Kata Hukama," Hendaklah adab sopan anak-anak itu dibentuk sejak kecil
kerana ketika kecil mudah membentuk dan mengasuhnya.
Belum dirosakkan oleh adat kebiasaan yang sukar ditinggalkan. (Hamka)
No comments:
Post a Comment